augustime

Senaste inläggen

Av augustime - 1 oktober 2013 17:19

T-shirten ger en extra kick i looken, annars är det nästan bara naturliga färger. En snygg, men säckig outfit, mysig men ändå väldigt inne, skorna är pricken på i:et!

 

ANNONS
ANNONS
Av augustime - 1 oktober 2013 08:11

Hoppas de hjälper, gillar själv inte Loreal Paris men man kan ju alltid köpa en annan pallett. 

 

Av augustime - 30 september 2013 13:51

Lockar

  1. För släta lockar, dela upp håret i små sektioner och snurra varje del runt två fingrar, fäst med hårnål. Spraya med hårspray och låt sitta i en kvart.
  2. Använd balsam istället för stylingprodukter för mjuka lockar.
  3. Liva upp håret enkelt, använd leave-in balsam som du lätt kramar in i håret.
  4. För frizz-fria lockar, använd en humectant-fri gel i hårrötterna – som först blir frizziga.
  5. Behåll volymen i håret genom att skölja håret i vatten varannan dag, använd bara schampo 3 gånger i veckan för att undvika att håret blir uttorkat.
  6. För stora, lösa lockar, rulla upp 9 cm breda hårsektioner runt stora velcrorullar. Spraya med hårspray och låt sitta i 15 minuter.
  7. För spirallockar, rulla upp 3 cm breda sektioner runt smala värmespolar. Ta ur dem efter 20 minuter och dra sedan  försiktigt fingrarna genom håret.
  8. Få vågor i håret utan värme, fläta hela håret i 6-9 cm breda sektioner när det är fuktigt och låt sitta i över natten.
  9. För glamourösa lockar, föna 9 cm breda sektioner av håret med en rundborste, dra hela tiden borsten i riktning mot ansiktet.
  10. Använd rätt mängd balsam för välvårdade lockar, smålockigt hår behöver en matsked, hår med större lockar behöver två matskedar.

 

Av augustime - 30 september 2013 09:19

1. Våga vara nybörjare
Ett vanligt misstag är att försöka dölja sin nybörjarstatus på gymmet genom att köra igång och hårdträna på första bästa maskin utan att egentligen veta vad man håller på med. Ofta blir resultatet att man gör övningarna felaktigt eller använder för tunga vikter och riskerar att skada sig. Kom ihåg att du är där för din egen skull och inte för att imponera på någon annan. Våga be personalen om hjälp om du undrar över något och se till lära dig övningarna från grunden innan du börjar tänka på saker som belastning, repetitioner och set.

2. Ta babysteg – inte jättekliv
Gå inte för hårt ut i början, det leder bara till att du tar ut dig i onödan och riskerar att tappa motivationen. Räkna med att det tar tid att komma igång och att du inte kommer att se resultat över en natt – men det kommer. Träning är förhoppningsvis något du vill fortsätta med, så börja lugnt och trappa upp gradvis, så hinner kroppen med i svängarna och du undviker skador.

3. Sätt upp delmål
Om du har ett mål med din träning blir det oftast enklare att finna motivation, men när man precis har börjat träna kan slutmålet kännas väldigt avlägset. Därför kan det vara bra att sätta upp delmål längs vägen, som går snabbare att uppnå. Då ser du att någonting händer hela tiden och det blir lättare att hålla motivationen på topp.

4. Lägg upp ett schema och håll dig till det 
Bästa sättet att nå sina mål är att planera sin träning i förväg. Lägg upp ett träningsprogram och bestäm dig för vilka övningar du ska göra vid varje träningspass och hur många repetitioner och set du ska klara av. Träna på specifika dagar och boka in träningstider en vecka framåt eller mer, då är det svårare att dra sig ur.

5. Anlita en personlig tränare
Som nybörjare kan du ha god nytta av att anlita en personlig tränare som hjälper dig skräddarsy ett träningsprogram som passar just dina förutsättningar, behov och mål. Dessutom har du alltid någon som peppar dig när motivationen tryter.

6. Träna inte för ofta
Muskeltillväxten sker inte under tiden du tränar – den sker efteråt, medan du vilar. Du bör inte träna högintensivt mer än max tre gånger i veckan och då helst varannan dag så att kroppen hinner återhämta sig ordentligt mellan passen.

7. Träna inte kondition och styrka samtidigt
Konditionsträning kan ha en hämmande effekt på muskeltillväxten, så om du vill varva konditions- och styrketräning bör du inte förlägga dessa träningspass i direkt anslutning till varandra. Låt det gärna gå en dag emellan.

8. Sov ordentligt
Sömnbrist och stress kan orsaka hormonrubbningar som gör att du inte kan tillgodogöra dig träningen optimalt. Så se till att sova minst 7-8 timmar per natt och komplettera gärna träningen med avslappningsövningar.

9. Variera träningen
Om du gör samma övning med samma antal repetitioner och samma vikt vecka ut och vecka in, kommer muskeln så småningom att ”vänja sig” och resultaten stagnerar. När du når en sådan platå i träningen behöver du ”överraska” muskeln för att den ska aktiveras igen. Antingen kan du lägga på mer vikt, ändra antal repetitioner och set – eller helt enkelt testa en ny övning. Omväxling håller både dig och musklerna alerta och gör dessutom träningen roligare.

10. Ät rätt
När du börjar träna behöver du också se över dina matvanor så att de inte står i vägen för de mål du vill uppnå med träningen. Kosttillskott kan vara bra, men försök få i dig den mesta näringen via maten. Oavsett varför du tränar är det viktigt att du får i dig ordentligt med proteiner för att kroppen ska kunna bilda och bibehålla muskler, men en välbalanserad kost brukar i de flesta fall vara fullt tillräcklig för att täcka behovet.

   


Av augustime - 30 september 2013 07:35

                        


Mamma hade precis lagat middag och alla samlades för att äta vid bordet. Leora och Lovelia bråkade om en plats som vanligt, typiskt tvillingar, och så är de bara åtta år också. Jag satt mig på min favoritplats och åt medan alla andra pratade om vad vi kunde göra i sommar. Eftersom att jag inte ville planera min sommar kunde jag inte vara med och planera. Mamma kollade på mig och sa:

- Vill du också åka till Gotland med oss, vi har inte varit där på två somrar nu!

På Gotland har vi en jätte mysig sommarstuga, och nu kanske det är väldigt dammigt, så de kanske var bäst att åka dit.

- Kanske, jag vet inte, svarade jag och fortsatte att äta.

- Men hallå, Lisse sluta nu, du har ju tjatat om de här de senaste somrarna! Sa Linette och alla nickade instämmande.

- Okej, vi kan väl åka dit.

Alla log mot mig, vad skulle kunna gå fel?


Senare mot kvällen, rättare sagt 19.30, tog jag cykeln och cyklade iväg. Vi har så många åkrar och grejer vid oss. Det finns också en strand här några kilometer bort. Jag hade tagit på mig en bikini under kläderna och tänkte cykla dit. Det gick snabbt och åkrarna bara schvissade förbi. Håret blåste i en rak linje bakåt och nu kände jag att de var riktig sommar. 

När jag kom fram till stranaden lade jag ut en filt vid en bra sandplats och drog snabbt av mig kläderna. Första doppet i år för mig var i mitten av maj och det var iskallt, men jag badade i två timmar och blev förkyld dagen efter. Idag sprang jag rakt ut utan att känna efter med handen om det var kallt. Jag doppade hela mig och var nere i vattnet ett tag. När jag dök upp såg jag någon annan komma, det var en lång typ såg det ut som. Personen hade en hund med sig. Jag fortsatte att bada, brydde mig inte om att det var ganska kallt och simmade fram ovh tillbaka. Personen som kom hade släppt sin hund lös som sprang mot mig. Jag var inte rädd för hundar och klappade honom snällt medan han hoppade på mina ben, det var en terrier, jag älskar terriers. Personen som kom emot mig var en lång kille, kanske några år äldre än mig, eller tidigt utvecklad bara. Han log mot mig och ropade på hunden som verkade heta Merlie. Jag kramade ur mitt hår från allt vatten och kollade på killen.

- Hej, sa jag och log stort. Jag ler alltid när jag säger hej till peroner som jag inte känner.

- Hej, hoppas att det inte är bersävligt med Merlie, hunden alltså, sa han och nickade mot Merlie som sprang runt i vattnet.

- Jag gillar hundar, så det är inte så farligt, sa jag och började gå upp mot stranden. 

Solen värmde mot min mage och jag lutade huvudet bakåt. Benen började torka och jag tog på mig mina ljusa shorts och mitt vita linne. Jag torkade fötterna så att de inte skulle bli sandiga och ställde mig upp. Jag vek filten och la den på cykeln och gick tillbaka för att ta på mig skorna.

- Jag heter Fredrik förresten, sa killen och tog upp Merlie.

- Lizette, sa jag och log.

- Vi kanske ses, sa Fredrik och började gå hemåt.

Jag tog upp min cykel och cyklade samma väg hemåt som till stranden. Jag var helt slut när jag kom hem och klockan hade hunnit slå tio. Helt slut slängde jag mit i soffan och slog på tv:en, mina ben la över soffkanten, snart skulle jag nog slockna.

                        


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se